Mardröm, 1984

Konstnär: Britta Marakatt Labba
Teknik: Textil, broderi
Placering: Tillfälligt utlånat till OCA (Office for Contemporary Art Norway) i Oslo och ställs ut i samband utställningen ”Let the river flow” som pågår mellan 12/4 - 3/6

Om verket

Vid första anblicken tycks månadens konstverk Mardröm vara präglat av harmoni och skönhet. Broderistygnen på den vita linneduken bildar en symmetrisk cirkel: en kåta där människor ligger och sover runt en eldstad. Tittar vi närmre på verket blir dock mardrömmen uppenbar. Jättelika råttor strömmar in i cirkeln, kryper ner i sängarna, och har till och med börjat äta på de sovande människorna så att blodet sprutar i form av snabba röda stygn på duken. Under många år har personal och patienter på Hudiksvalls sjukhus kunnat upptäcka Marakatt Labbas skräckfyllda berättelse som tar sin utgångspunkt i samisk mytologi, men under våren har istället konstbesökare i Oslo chansen att se verket under en tillfällig utställning på OCA.

Region Gävleborg har en bred samling på över 16 000 verk. Sedan 60-talet har regionen satsat på att köpa in samtidskonst av hög kvalitet, vilket innebär att det kan uppstå nytt intresse för vissa verk många år efter att de först köptes in. Mardröm av Britta Marakatt Labba köptes in redan 1985 och hängde länge på Öron- näsa- halsmottagningen på Hudiksvalls sjukhus. Under de senaste åren har det dock uppstått ett stort internationellt intresse för Marakatt Labbas konstnärskap, inte minst efter att hon ställdes ut med ett 24-meter långt konstverk om samernas historia på konstbiennalen Documenta i Kassel förra året. Efter det har många institutioner fått upp ögonen för Marakatt Labbas broderier och Region Gävleborg har fått flera förfrågningar om att låna ut Mardröm till olika utställningar. I vintras lånades verket ut till Gävle Konstcentrum och nu lånas det ut till OCA i Olso där verket går att se på utställningen ”Let the river flow”. 

Britta Marakatt Labba är en samisk konstnär som har arbetat med textilkonst sedan slutet på 70-talet. Hennes minutiösa broderier berättar historier genom stygnen: om samernas kultur och historia, om den vilda naturens förunderlighet och om konstnärens egen uppväxt och identitetskapande. Men samtiden präglad av politiska motsättningar finns också där. Övergreppen och exploateringen som har drabbat den samiska befolkningen skildras ofta genom mytologins berättelser. Mardröm skulle kunna ses som en allegori över ett utsatt folk när främmande makter invaderar det allra tryggaste – nämligen hemmet. Marakatt Labba använder sig av en naivistisk stil för att ta sig an stora teman, och blandar sina uttrycksfulla figurer med symboliska former som kåtans cirkel och böljande rökformationer. Som betraktare sugs man in i hennes bildvärld och ömsom förundras och ömsom förfäras över skönheten och råheten i hennes verk.

Om konstnären

Britta Marakatt Labba föddes 1951 i Idivuoma i Karesuando. Hon utbildade sig på HDK i Göteborg under slutet på 70-talet, och har även studerat på Samiska högskolan i Kautokeino mellan 1999-2002. Hon har framförallt ägnat sig åt textilt broderi, men även akvarellmåleri och grafik. År 2014 utsågs hon till hedersdoktor vid humanistiska fakulteten vid Umeå universitet