Miljonbesparing när Region Gävleborg ersätter vätgasbussar med elbussar

Region Gävleborg avslutar nu försöket med vätgasbussar i Sandviken. Beslutet innebär att fordonen kommer att säljas under 2025 och ersättas med elbussar. Förändringen beräknas minska kostnaderna för kollektivtrafiken i regionen med upp till 14 miljoner kronor fram till avtalets slut 2033.

Hållbarhetsnämnden beslutade den 29 april att avsluta försöket med vätgasbussar i stadstrafiken i Sandviken. Två bussar levererades 2021, men togs i trafik först hösten 2023. Under driftperioden har fordonen haft återkommande tekniska utmaningar, vilket lett till behov av reservbussar för att upprätthålla trafiken.

– Vår uppgift är att säkerställa en kollektivtrafik som är stabil och kostnadseffektiv. Genom det här beslutet frigör vi resurser som kan användas för att stärka trafiken på ett långsiktigt hållbart sätt, säger Alexander Hägg (M), ordförande i hållbarhetsnämnden.

Försöket med vätgasbussar initierades under en period när tekniken fortfarande var under utveckling. Under testperioden har erfarenheter samlats in kring exempelvis tankningsmöjligheter, underhållsbehov och driftsäkerhet för tunga fordon på vätgas.

– Projektet har gett oss värdefulla insikter kring introduktionen av ny teknik i kollektivtrafiken. Elbussar ger oss nu en robust och beprövad lösning som fungerar väl med våra befintliga trafiksystem och depåer, säger Andréas Eriksson, avdelningschef på X-trafik.

De nya elbussarna uppfyller kraven i det gällande trafikavtalet och väntas vara i trafik inom tolv månader från beställning.

Kontaktpersoner

Alexander Hägg (M), Hållbarhetsnämndens ordförande, 0738–41 81 15, alexander.hagg@regiongavleborg.se
Andréas Eriksson, Avdelningschef X-trafik, 0706–98 15 66, andreas.eriksson@regiongavleborg.se