Nationell plan
I Sverige planerar vi hur vägar, järnvägar och annan transportinfrastruktur ska fungera utifrån mål som bestäms av riksdagen. Dessa mål syftar till att skapa ett hållbart och effektivt transportsystem för både människor och företag i hela landet.
Nationell plan för transportsystemet
Den nationella planen för transportinfrastruktur tas fram av Trafikverket och beskriver hur statens vägar och andra transportmedel ska skötas och förbättras. Planen omfattar:
- Underhåll av vägar och miljöinsatser.
- Investeringar och förbättringar av järnvägar och större vägar.
- Investeringar i sjöfart, som farleder och slussar.
- Statligt stöd till regionala planer.
Utvecklingen av den svenska infrastrukturen beslutas i 12-åriga planer som revideras vart fjärde år.
Regeringen beslutade våren 2022 om en nationell plan för perioden 2022-2033. De vägar i Gävleborg som omfattas i nationella planen är E4, E16, E45 och väg 56. Dessutom ingår även järnvägen samt drift och underhåll för både väg och järnväg i planen.
Läs mer om Trafikverkets arbete i Gävleborg på Trafikverkets webbsida.

Nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037
Under 2024-2026 arbetar Trafikverket på uppdrag av regeringen med att ta fram en Nationell plan för 2026-2037.
Region Gävleborg lämnar sina synpunkter
Arbetet med att ta fram den nationella planen sker i flera steg. Under processen får regioner, kommuner, organisationer och andra aktörer möjlighet att lämna synpunkter till staten.
Region Gävleborg har lämnat yttranden vid två tillfällen:
Inriktningsunderlaget
Våren 2025 skickade Trafikverket sitt inriktningsunderlag på remiss. Inriktningsunderlaget beskriver övergripande prioriteringar och förutsättningar för transportsystemets långsiktiga utveckling.
Region Gävleborg lämnade då synpunkter till regeringen med fokus på bland annat:
- Genomförande av dubbelspår på hela Ostkustbanan Gävle–Sundsvall, särskilt fokus på Gävle Kringlan.
- Framkomlighet på E4 genom Gävleborg, särskilt fokus på sträckan Kongberget–Gnarp.
- Genomförande av åtgärderna för Norra Stambanan, sträckan Ockelbo–Kilafors–Storvik.
- Fyrfältsväg på E4 sträckan Gävle–Söderhamn.
Förslag till nationell plan
Den 30 september 2025 redovisade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Samtidigt gick förslaget ut på extern remiss.
I denna andra remissrunda lämnade Region Gävleborg ett nytt yttrande med fokus på att säkra finansieringen av två kritiska infrastrukturprojekt för länet:
- Genomförande av dubbelspår på hela Ostkustbanan Gävle–Sundsvall
- Etappen Gävle-Kringlan
Vad händer nu?
Efter att remissomgången avslutats sammanställs alla inkomna synpunkter och lämnas till regeringen. Regeringens beslut om den nationell plan 2026-2037 väntas våren 2026.
Dubbelspår Ostkustbanan, Gävle–Sundsvall
Gävleborg har ett strategiskt läge och binder samman det växande norr med det mer tätbefolkade syd. Mellan Gävle och Sundsvall går i dag ett 22 mil långt enkelspår. Sträckan används för stora mängder gods och personresor, vilket gör att varje störning påverkar Sveriges industri och export.
Etappen Gävle-Kringlan
Gävle är en central knutpunkt i Sveriges transportsystem och en av landets mest kritiska flaskhalsar. Här möts tre stambanor och kopplas samman med två europavägar och ostkustens största containerhamn.